Groen doen in de moestuin

DSCN2713
Wat mooi om mijn bemestingsvraagstuk in “Smaakmakend” terug te vinden. Akkerbouwer Erwin Westers bemest al 5 jaar lang zijn gewassen puur met planten. Iemand van wie ik de logica kan volgen en zich ook afvraagt waarom moet die koe ertussen?
Kort daarvoor was ik in het tuincentrum en verbaasde me nog over de samenstelling van biologische compost waarin bloedmeel en beendermeel was opgenomen. Als ik het niet op mijn bord wil dan staat het me tegen het in de grond als voeding voor mijn gewas te brengen. Via het artikel een bevestiging op mijn gedachten en daarvoor hierbij dank aan het universum. We gaan de goede kant op!

DSCN2792
Wat heerlijk dat er nog wat in de tuin staat van voor de winter, zo is ‘t nog steeds elke dag een feest om door de tuin te struinen op zoek naar wat er de afgelopen uren is gebeurd. En elke dag wordt het feest groter in het besef dat in maart alles losbarst. Gras en beginnende boompjes verwijder ik maar heel veel ander kruid verwelkom ik in de tuin. De aardbeiplantjes geef ik na een bosbezoek weer wat dennenaalden als mulch en ik las dat aardbeien ook lekkerder zullen smaken. Nog even en dan zullen we het proeven. Afgelopen week de spieren volop in actie gebracht met houtsnippers in de paden aanbrengen.

DSCN2795Onder het vliesdoek hierboven heb ik spinazie ingezaaid, het eerste puntje groen is al zichtbaar. Voor de winter had ik een aantal bedden al klaargemaakt om zodra mogelijk kon starten met inzaaien in de volle grond en dat heb ik al volop gedaan. Rijserwt, Capucijners, Lupinen, Tuinbonen, Knolselderij (zaaibed onder glazen deksel), Prei (zaaibedje), Zomerwortels, Ui, Veldsla, Spinazie, Rode Biet (onder vliesdoek op de foto hieronder) en Kamille.

DSCN2800
Het ziet er zo mooi uit met al die gevulde paadjes, kan ik alles bij nat weer droog bereiken.

DSCN2867
En dan een ander hoogtepunt. Oogsten voor een groentesoep: Palmkoolbladeren, Snijsnelderij, Knofloofsteel, Zevenblad, Pastinaakblaadjes, Brandneteltoppen en Daslookblaadejs. Dit aangevuld met een wortel, klein stukje spitskool, gefilterd water en Herbemare leverde een heerlijk hartige groentesoep op.

DSCN2869 DSCN2872

About Ester Huitema

Ik hou van de aarde en van de bomen en planten die hier voor ons groeien. Bijen, hommels en vlinders zijn meer dan welkom in mijn tuin. Het liefste ben ik de hele dag buiten in de kruidentuin of moestuin. Ik geniet van al het heerlijks om ons heen. Onze kinderen, familie, vrienden en anderen gelukkig en gezond zien leven en voorleven is voor mij belangrijk. Graag maak ik jullie met dit blog deelgenoot van enkele stukjes van mijn levensspel. Enjoy!
This entry was posted in Groen initiatief, Mijn tuin and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to Groen doen in de moestuin

  1. iete says:

    Wat een rijk verhaal. De blijdschap spettert er vanaf. Mooi gezegd Ester! Ik ga snel naar buiten.

Leave a comment